Hüvelygyulladás

Bizonyos mennyiségű váladék élettani állapotban is található a hüvelyben. Ez a hüvelybemenetbe nyíló mirigyek váladékából, a méhszájban elhelyezkedő nyák egy részéből, a leváló sejtekből áll össze. Így teljesen váladékmentes hüvelyről nem beszélhetünk, arra törekedni felesleges, a száraz nyálkahártya egyébként önmagában is fájdalmat okozna.

A hüvely emellett nem steril szerv, akárcsak a szájüregben itt is számos mikroorganizmus, baktérium található. Élettani esetben ezek a mikroorganizmusok békés egyensúlyban vannak, s biztosítják a hüvely normál flóráját. A hüvelyben normál körülmények között található mikroorganizmusok közül legfontosabbak a Lactobacillusok. Ezek a pálcika alakú, tejsavtermelő baktériumok biztosítják a hüvely normál, savas pH értékét, s szerepet játszanak a hüvelyi fertőzések elleni védekezésben is.

A rendellenes mennyiségű és minőségű hüvelyi váladékozás a leggyakrabban előforduló nőgyógyászati probléma. Egyes esetekben csupán a hüvely normál flórája változik meg, bővebb váladékozást, panaszokat okozva. Ezekben az esetekben nem találunk olyan mikroorganizmust a hüvelyben, ami egészséges nőknél ne lenne jelen, csupán azok száma, egymáshoz viszonyított aránya változik meg. A kórkép kialakulását sem előzi meg szexuális kapcsolat, illetve ha igen, azzal nem áll feltétlen összefüggésben. Ilyen esetekben előtérben áll a hüvely, esetleg a hüvelybemenet gyulladása.

A panaszok hátterében leggyakrabban a kínzó viszkető érzéssel járó gombás hüvelygyulladás áll. Gomba egyébként a normál flórában, panaszmentes nők hüvelyében is jelen lehet, s pontosan nem tisztázott, mitől alakul ki kellemetlen tüneteket okozó megbetegedés. Bizonyos hajlamosító tényezők ismertek: előzetes antibiotikum kezelés, terhesség, cukorbetegség, az immunrendszer betegségei. Egyes nőknél a fogamzásgátló tabletta szedése mellett gyakrabban jelentkeznek hasonló tünetek, másoknál éppen a tabletta szedése mellett szűnnek meg a korábban rendszeres panaszok. Az akut megbetegedés szájon át szedett gyógyszerrel, helyileg alkalmazott kezeléssel jól gyógyítható, a visszatérő gombás fertőzés kezelése azonban sokszor gondot okoz. Ilyenkor az ismételt gyógyszerelés mellett mindig gondolnunk kell a fent említett rizikófaktorok kizárására is.

A hüvelyi váladékozás másik formájában bakteriális hüvelygyulladásról (bakteriális vaginosis) van szó. Ennek kialakulásában szintén csak olyan mikroorganizmusok vesznek részt, amelyek egyébként a normál flóra részei, csupán a korábban említett békés egyensúly borul fel: a korábban kis számban található baktériumok túlnövik a fontos szerepet játszó Lactobacillusokat. A hüvely vegyhatása lúgos irányba tolódik el, kellemetlen szagú, fehéres, bő hüvelyi váladékozás jelentkezik. Nőgyógyászati vizsgálattal a kórkép könnyen diagnosztizálható, jól kezelhető. A gyógyszerek alkalmazása mellett segíthet a hüvelyi pH korrekciója, savas vegyhatású hüvelyöblítőkkel.

A külső és belső nemi szervek egyéb megbetegedéseiben olyan mikroorganizmusok okoznak megbetegedést, amelyek egyébként nem részei a normál flórának, s típusosan szexuális kapcsolat során kerülnek át a partnerből, komoly bajt okozva. A megnövekedett mennyiségű hüvelyváladék ilyenkor általában a méhszáj gyulladásából (cervicitis) származik. Sokszor kevésbé kellemetlen tüneteket okoz mint a hüvelygyulladás, holott annál sokkal veszélyesebb kórkép.

Az összefoglalóan szexuális úton átvihető fertőzéseknek nevezett csoportba számos megbetegedés sorolható, az okozott kórkép nem feltétlenül lokalizálódik a nemi szervekre: szexuális úton átvihető például a fertőző májgyulladás (hepatitis) kórokozója, ami elsősorban a májat, illetve az AIDS vírusa, ami az immunrendszer általános gyengítése révén az egész szervezetet érinti.

A leggyakoribb szexuális úton átvihető fertőzések:

Chlamydia trachomatis – Human Papilloma Virus

A klasszikus nemi betegségek átmenetileg visszaszorultak ugyan, azonban az elmúlt években újra gyakrabban találkozunk velük, és ismerve a kelet-európai statisztikákat, sajnos Magyarországon is számítanunk kell ismételt elterjedésükre.

A szifiliszt (lues, vérbaj) okozó baktérium a nyálkahártya apró – sokszor szabad szemmel nem is látható – hámsérülésein keresztül jut be a szervezetbe. A betegségnek több fázisa van: az első szakaszban 2-3 hetes tünetmentesség után egy kemény, fájdalmatlan fekély jelentkezik. A második szakaszban típusos kiütések jelentkeznek, a betegség ilyenkor a legfertőzőbb. Megfelelő kezeléssel a szifilisz jól gyógyítható, és nem jut el a harmadik, valamint az ér-, és idegrendszeri tünetekkel akár a beteg halálát okozó, az eredeti fertőzést 10-20 évvel követő negyedik fázisba.

A gonorrhoea (kankó) szintén gyakrabban észlelhető az utóbbi években. A baktérium nemcsak a nemi szervek, de a húgycső és a végbél nyálkahártyáját is megtámadja. A fertőzés után néhány nappal jelentkeznek a jellemzően vizelési panaszok. A kezdetei szakasz nőknél sokszor szegényes tünetekkel jár, ha azonban a kórokozó a belső nemi szervekre terjed általában már végleges meddőséget okoz. A korai kezelés mellett fontos a fertőző partner felkutatása és egyidejű ellátása.

A trichomonas egysejtű kórokozó, ami kellemetlen, zöldes váladékozást okoz. Mikroszkóp alatt a hüvelyváladékban jól láthatóak a jellegzetes alakú, gyorsan mozgó kórokozók. Gyógyszeres kezelésre a panaszok néhány nap alatt elmúlnak, de az újrafertőződés megelőzésére itt is fontos a partner egyidejű kezelése.

Szintén szexuális úton terjed a genitalis (nemi szervi) herpesz. A vírus által okozott kórkép a nemi szervek területén fájdalmas, apró hólyagos elváltozást okoz. Sajnos nem rendelkezünk igazán hatásos gyógyszeres kezeléssel, a vírusok a sejtekbe jutva, ott megtelepedve makacs, akár éveken keresztül kiújuló megbetegedést okoznak. Az ajkakon jelentkező herpeszt egy azonos csoportba tartozó, de másik vírus okozza, így a két elváltozás egymástól független. Ugyanakkor az ajakherpesz is hasonló okok miatt a szervezet ellenálló képességétől függően rendszeresen kiújulhat, sokszor éppen a menstruációk alatt.

Hogyan védekezhetünk a szexuális úton átvihető fertőzések ellen?

• Állandó partner jelentősége, az alkalmi kapcsolatok veszélye!
  • Lehetőség szerint kerülni kell a gyakori partnerváltást!
  • Ha mégis ilyen kapcsolata adódik, mindig használjon gumióvszert!
  • Bármilyen szokatlan tünet esetén forduljon nőgyógyászához!